Western Australia

16 mei Freemantle (Munster)

16 mei Freemantle (Munster)

Heb ik toch zomaar een dagje niets geschreven… En ik heb er niets van gemerkt…

Terug naar gisteren. We reden van Cervantes naar Freemantle. Freemantle ligt net onder Perth.

Over de route valt weinig te vertellen, een paar uur stevig doorkachelen en af en toe een korte stop voor de lunch of een plasje. Meer was het niet. We reden exact dezelfde weg naar het zuiden dan eerder naar het Noorden, dus de leuke stops hadden we al gemaakt. Vandaar.

Hier in West Australie heb je niet zo heel veel mogelijkheden als je met een voorwiel aangedreven voertuig rijdt. Er is vaak maar 1 geasfalteerde weg in een bepaalde richting. Pas als je weer meer in de buurt van Perth komt verandert dat.

De camping in Fremantle (eigenlijk Munster) is weer geweldig. Big 4 heeft dat goed voor elkaar. De camper staat met zijn neus naar het springkussen, en de speeltuin is er vlak naast. Helemaal goed dus. Yfke heeft hier voor het eerst ook speelkameraadjes gemaakt. Natuurlijk spreken de kinderen elk in hun eigen taal tegen elkaar, maar evengoed hebben ze lol zat. Spelen is ten slotte universeel.

De meisjes uit het gezin waarmee Yfke speelt (Delores, Florence en Maud) hebben nog 2 broertjes. Met 7 personen reizen ze rond in een kleine vouwwagen. Het jongste kind kan nog niet lopen. De tent is constant een grote bende, en de ruimte voor de tent ook. Vader en moeder boeit het in het geheel niet. Fantastisch om te zien, maar ik zou knettergek worden van zoveel zooi om me heen. Het gezin komt uit Sydney en ze zijn nu een half jaar onderweg. En het is dat hun auto stuk ging hier in de buurt, anders waren ze al veel verder naar het noorden gereisd. De zon achterna. Maar goed, voor nu vermaken ze zich hier op de camping.

Vandaag waren we laat wakker, en besloten we gelijk maar nog een dagje extra op de camping te blijven staan. Voor de ingang van de camping is de bushalte richting Freemantle en dat is net zo makkelijk. De camper krijgt voor het eerst een dagje rust.

We zijn niet echt vooruit te branden deze morgen en uiteindelijk zijn we pas rond het middaguur in Freemantle. Het plaatsje is zo anders dan Perth. Het heeft veel meer weg van de steden die we eerder aan de zuidkust troffen (o.a. Melbourne) dan verder naar het noorden. Het is allemaal wat ouder, en wat meer relaxed dan in Perth.

We doen een stadstour met een bus die wat lijkt op een tram. De chauffeur heeft hele verhalen en aan de reacties in de bus te horen is hij vast heel grappig, maar hij praat te snel en te plat om er heel veel van te begrijpen. Halverwege de bustour stappen we uit voor een rondleiding in de gewezen gevangenis. Een enorme trekpleister hier.

De rondleiding is indrukwekkend. De gevangenis is gebouwd toen Freemantle is ontstaan in 18 zoveel, en was in gebruik tot 1991. En dat laatste blijft een beetje rondzingen in het verhaal, want de gevangenis was in 1991 bepaald niet meer van deze tijd. Ongelooflijk dat men het nog tot 27 jaar geleden heeft gebruikt!

Na de tour worden we afgezet aan het begin van het winkelgebied. Natuurlijk lopen we eerst spontaan een kwartier de verkeerde kant op, maar het komt goed… Mama heeft haar UGG’s hoor. :) Geen koude voeten meer komende winter, en tegen een redelijke prijs ook nog :)

Morgen gaan we toch nog weer wat verder reizen. Wave Rock staat op het program. De naam zegt het al: een rots in de vorm van een golf. Het is zo’n 350 km landinwaarts hier vandaan, maar we hebben nog 4 volle dagen te gaan, dus het kan makkelijk. Als het een leuke camping is blijven we daar nog een dagje extra en anders rijden we waarschijnlijk terug naar Munster. Dan doen we nog een dagje Freemantle. Er zijn nog verschillende musea hier die de moeite waard zijn hier. O.a. eentje over schipbreuken `(De Batavia) en men heeft hier een replica van De Duyfken liggen. Ook leuk… We gaan het zien.

Henny van Burink

oh leuk weer te lezen en leuk voor Yfke speelmaatjes. fijn dat alles zo goed gaat en Yfke ook enorm geniet

pepi

dat was een lang en leuk verslag van jullie en dat Yfke speel kameraadjes heeft kinderen begrijpen elkaar heel gauw heb maar veel plezier. doei

Eddy, Ina en Daphne

Hallo "Down Under", leuk dat jullie het alle drie zo naar jullie zin hebben. Hierboven hebben we ook zoiets "Veenhuizen" :-) maar die is volgens mij gedeeltelijk nog actief.

Groetjes

Eddy, Ina en Daphne