Western Australia

Nog meer Fremantle

We blijven in Fremantle, 19 mei

Voor de tweede keer blijven we twee nachten op deze camping. En ook voor de tweede keer gaan we met de bus naar het Fremantle. Het is ongeveer een half uurtje met de bus, en dan ben je ook gelijk waar je zijn wil: bij het Shipwreckmuseum.

Er is in West Australie veel aandacht voor de historie van de scheepvaart. Dat komt omdat er hierzoveel schepen zijn vergaan sinds de ontdekking van Australie. In Geraldton waren we al in een museum waar veel over de Batavia bewaard was, maar hier in Fremantle hebben ze een deel van de romp in het museum ondergebracht. Daarnaast is zo’n beetje elk gevonden stukje bord of glaswerk tentoongesteld. Een indrukwekkende verzameling, maar gelijktijdig staat er ook best veel wat (voor ons) de moeite van het bezichtigen niet waard is.

Toch is het in een mooi museum, en zoals zoveel musea hier is de entree gratis. Er staat altijd een box om een donatie te doen, maar als je dat niet doet is het ook goed. En ja, natuurlijk doneren we altijd wat.

De rest van de middag gebruiken we om wat te winkelen. We bezoeken Fremantle Markets. Een overdekte markthal die alleen in het weekend open is. De markt is het beste te beschrijven als een combi tussen de Beverwijkse Bazar en de Rotterdamse Markthal, en het trekt een hoop mensen. Daar gebeurt dan wat ons nog niet eerder gebeurd is, we raken Yfke kwijt.

Yfke moest plassen, en bij de dames stond een rij. Terwijl ik in de rij bleef staan ging zij terug om papa te halen zodat ze bij de mannen wc kon plassen. Ik vond het een slim idee. Alleen, papa stond niet meer gelijk bij de wc. Geert was wat opzij gaan staan en verwachtte natuurlijk niet dat Yfke alleen terug zou komen. Gelukkig was dametje niet heel ver afgedwaald en hadden we elkaar allemaal weer snel gevonden, maar sjonge, sjonge, dat kostte 10 jaar van mijn leven denk ik zo.

We gaan alweer op tijd terug naar de camping. Na 5 uur blijken er geen bussen meer te rijden richting de camping, en een taxi? Tja, we zijn wel Nederlanders he…

Henny van Burink

omg wat een angst dan pffff oh dat ik t las Yfke ff weg oh wat eng verder leuk verslag.

Petra

Jee schrikken om Yfke. Wat een ondernemend meisje is het ook en dat in een vreemde stad. Gelukkig alles goed gekomen. Wat gaat het snel he de vakantie geniet nog van de dingen die komen veel plezier.??????