Western Australia

23 september, Oberon, Taranga, Canberra

Het doel van vandaag was Canberra bereiken vanuit Oberon. En dat is gelukt! Vanmiddag rond 5 uur reden we Noord-Canberra binnen.

We zijn gelijk gestopt bij het bezoekerscentrum om na te gaan waar we voor de nacht konden parkeren. Het is echter druk in Canberra, want de Floriade is net geopend (nee, we geloven best dat de tulpen mooi zijn maar gaan er niet heen), en de schoolvakanties zijn vandaag begonnen. We krijgen een paar adressen op, en kunnen het beste maar gewoon gaan kijken of er plek is, met of zonder stroom.

De eerste camping heeft gelijk plek, dus dat valt mee. We staan nu op het parkeerterrein van een paardenrenbaan. Achter de camper ligt de renbaan, en rechts naast de camper staan de paardenstallen. Dit deel van het complex wordt alleen gebruikt bij grote drukte. Het is een wat rommelig terrein wat duidelijk voor meerdere doeleinden geschikt is gemaakt. Dat maakt ons niet uit, want we hebben stroom en kunnen veilig gaan pitten straks! De douchegelegenheid ziet er hier ook weer schoon uit. We zijn inmiddels niet anders gewend.

Onderweg veranderde het landschap weer behoorlijk. Van bergen naar heuvels en vervolgens vlak land en van bos naar heuvelachtige weilanden tot geen enkele begroeiing. Onderweg werd de snelweg (vergelijkbaar met een Nederlandse provinciale weg) soms weer dorpsweg. Op een gegeven moment stond er een auto langs de weg om te waarschuwen voor vee op de weg. Remmen dus. Een drietal dames op paarden waren bezig een kudde schapen op te drijven, over de weg.... Toevalligerwijze was ik net de weg aan het filmen. Daar komt trouwens weinig van terecht maar dat is een ander verhaal... De schapen gingen voor ons aan de kant, en we konden weer door. Een aparte ervaring. We hebben vandaag ook weer een hoop Kakatoe's gezien, en verschillende andere papagaaiachtige vogels in de meest mooie kleuren.

Canberra is dus een aangelegde stad, en is de hoofdstad van Australie. Toen de federatie gesticht werd konden Sydney en Melbourne het niet eens worden over wie de hoofdstad moest worden. De oplossing was een stad in het midden: Canberra dus. Er is geen skyline. Je bent er 'zomaar ineens'.

Morgen zullen we kort met de camper de stad inrijden om het oude en het nieuwe parlementsgebouw te zien. Deze gebouwen zijn immers de reden dat Canberra bestaat. Verder laten we het voor wat het is. Er zijn hier vooral veel mooie tuinen, maar die heb je hier zoveel dat we daar niet speciaal voor zullen blijven.

Het is nog twee dagen rijden naar Melbourne (zo'n 800 kilometer), dus morgen zullen we een dappere poging wagen om tot halverwege te komen. Dat is de stad Albury. Dat moet lukken als we om en om een stuk rijden. Na Melbourne doen we het weer rustig aan en zullen we weer de toerist uit gaan hangen. Daar is de Great Ocean Road bijvoorbeeld, een stuk weg van zo'n 250 kilometer die zo mooi moet zijn dat je er zeker 3 dagen over doet om al het interessants te zien.

Oh ja, ook vandaag geen kangaroes gezien. Alleen wat dode skippy's langs de weg helaas.

Jeroen, Nynke en de kinderen

We zien weer uit naar hert volgende verslag! prachtige foto's