Western Australia

2 oktober, Mildura, Broken Hill

Het is zomertijd. De klok is vannacht een uur vooruit gegaan. En ja, we zijn er niet door verrast, het was ons verteld. Vanochtend hebben we Mildura bekeken. De stad die barst van de wijnranken en citrusplantages.

We zijn begonnen bij een werkplaats waar minerale stenen geslepen werden. Er worden dan gebruiksvoorwerpen en sieraden van gemaakt. Het was een beetje een wassen neus, want de winkel was zeker 4 keer zo groot als de werkplaats. Toch hadden ze er mooi spul, en het heeft dus ook geld gekost :).

Daarna door naar Orange World. Een sinaasappelplantage waar je uitleg zou krijgen over de plantage, de wijze van irrigatie in Mildura enz. We hadden een folder waarin stond dat er een aantal tours per dag waren. We waren net op tijd om aan te schuiven bij de tour van half 12. Dat ging nogal haastig, dus we hebben geen tijd gehad om vooraf te zien wat de tour precies zou inhouden.

Er stond een tractor met een aantal karretjes er achter, daar moesten we in. De chauffeur bleek de eigenaar van de plantage. Helaas hoorde deze man zichzelf erg graag praten, dichten en zingen (onder begeleiding van zijn gitaar, ja wel). Dus dat was een beetje jammer. Het ritje over de plantage was op zich wel leuk, maar ging in zo'n slakkengang dat het 45 minuten duurde voordat we weer terug waren bij de kiosk. Toen mochten we nog niet weg, nee hoor. Onze gids had nog een paar liedjes in petto! Al met al wel lollig, maar zeker geen aanrader. Maar het glaasje jus dat we kregen vond zelfs ik lekker.

Reisdoel voor vandaag was Broken Hill. De reis verliep voorspoedig, en er was zoals gewoonlijk weinig verkeer op de weg. Onderweg hebben we verschillende salamanders op de weg getroffen. Die beestjes gaan gewoon op het asfalt zitten, maar doordat er toch niemand anders op de weg rijdt kun je ze makkelijk ontwijken. Ook zag je hier en daar wat vee (zowel koeien als schapen) en werd er wederom gewaarschuwd voor hoppende skippy's. Die hebben we alleen dood gezien, maar we hebben wel een groepje Emu's gezien. We zijn er voor gestopt, dan kun je ze beter fotograveren ten slotte. Let wel: de snelweg is hier tweebaans, en er is geen vluchtstrook. De weg is echter enorm recht en plat, dus ondanks dat je er 110 kilometer per uur mag rijden kun je gerust even stil gaan staan. Moet je op de A2 eens proberen, of eigenlijk: doe maar niet!
We zijn in deze rit van zo'n 3 uur slechts een handjevol huizen tegengekomen, en één roadhouse. Bij een roadhouse kun je terecht voor benzine en een kop koffie.

Op een gegeven moment gaf de GPS aan dat we nog zo'n 60 kilometer voor de boeg hadden, maar dat de aankomsttijd al over zo'n 10 minuten zou zijn. Dat kan dus niet, tenzij we ineens konden vliegen.

Broken Hill ligt in een andere tijdzone, en heeft dezelfde tijd als Adelaide. Het is er een half uur vroeger als in Mildura. Je rijdt recht naar boven, dus je zou geen tijdzone moeten tegenkomen (want die gaan van west naar oost en omgekeerd), dus dat is wel apart. De GPS hield in de berekeningen daar dus al rekening mee. Apart om te zien dat dag ding ineens een half uur van tijd verspringt, zo ongeveer op het moment dat je ook het bord langs de weg ziet staan waarop de tijdswijziging gemeld wordt. Dus rekening houdende met de zomertijd van vanochtend is het nu een half uur meer tijdverschil met Nederland geworden. Volgens mij was het 8 uur, en nu dus 8,5. Tenzij in Nederland de wintertijd ook is begonnen? Dan weet ik het niet meer....

Broken Hill zie je al van een afstand. Het is een mijnstad, en dat laat duidelijk zijn sporen na. Morgen maken we er foto's van.

Vanavond zijn we naar het Living Desert Sculpture Parc geweest, zo'n 12 kilometer buiten Broken Hill. De beelden zouden erg mooi zijn bij de ondergaande zon, dus dat mochten we niet missen.

Het was prachtig om te zien. Het park ligt op een heuvel dus je hebt rondom vrij zicht in het grote lege niets.

We hebben de dag besloten bij de lokale pizzeria. Morgen is het hier een feestdag, dus dan zijn alle winkels dicht.

De bedoeling is dat we morgenochtend rustig aan doen, en dan in de middag wat rondkijken in Broken Hill en bij de mijnen. Daarnaast staat een bezoek aan het Flying Doctors Museum op het programma. Zij hebben hier een vliegveld van waaruit ze een groot gebied 'bedokteren'. Daarnaast is er hier een museum over 'The School of de Air'. Zo'n 80 kinderen uit een enorm gebied krijgen via telefoon, internet en email (vroeger dus via de radio) les. Helaas is dat museum dicht omdat het schoolvakantie is. Jammer, maar niets aan te doen.

Morgenavond zullen we richting Silverton rijden. Dat is hier zo'n 25 kilometer vandaan. Een korte rit dus. En dat mag ook wel, want de laatste twee dagen hebben we aardig wat kilometertjes gemaakt. Geert dan vooral, want die rijdt toch het meeste.