Western Australia

3 oktober, Broken Hill, Silverton

Vanochtend hebben we er een rustige start van gemaakt. We gingen pas rond 11 uur van de camping. Daarvoor hebben we voor het eerst de stoeltjes buiten gezet, en konden we in de zon zitten. Dat was eerder nog niet gelukt. Te koud, te veel wind, regen of gewoon geen zon, redenen genoeg.

We zijn eerst naar het vliegveld van Broken Hill gegaan. Daar zit ook de basis van de Flying Doctor service, met een museum er aan vast. Het was leuk om te zien, maar het stelde niet zo heel veel voor. Er werd een film van ongeveer een kwartier getoond. Die film is eigenlijk bedoeld om donaties te werven voor de service. De service is immers een non-profitorganisatie die het moet hebben van giften. Er was dus ook een winkeltje bij.

Je kreeg een korte tour. Daarbij zag je de controlekamer. Die was onbemand omdat het een feestdag was. Alle communcatie verliep vandaag via Port Augusta. Het vliegtuig stond uiteraard wel paraat, en er waren ook gewoon artsen 'on duty'.

Na het museumbezoek zijn we op de berg mijnafval geweest waarop een uitzichtpunt is gemaakt, en een monument voor alle mijnwerkers die overleden zijn tijdens hun werk. Vervolgens zijn we nog door het stadje gereden om wat van de 'historische' sites te bekijken. Maar alles wat ouder is dan 40 jaar heet hier historisch, dus stel je ook daar maar niet teveel van voor. Toch is het leuk om te zien hoe deze stad is ontstaan rondom de zilvermijn. Die is overigens nog steeds in bedrijf.

Eind van de middag reden we naar Silverton. Een rit van ongeveer 25 kilometer. Onderweg wordt je gewaarschuwd voor dieren op de weg: er is geen omheining, dus alle dieren kunnen zo de weg oplopen. We zagen wilde paarden (brumby's), verdwaalde schapen en koeien onderweg.

Er is slechts één camping in Silverton, maar er wonen dan ook maar 40 mensen. Het is een bushcamping, dus je mag zelf een plekje zoeken en her en der staan stroompalen waar je je camper kunt koppelen als je dat wilt. Er zijn wel gewoon douches en toiletten op het terrein, maar het is niet echt een aangelegd geheel.

Silverton zelf is dus een kleine, verlaten stad. Zoals gezegd met maar 40 vaste inwoners, maar wel met 2 kerken, een hotel, café en camping. Eind 1800 woonden er circa 3000 mensen waarvan de meeste in de mijnen ter plaatse werkten. We hebben er rondgewandeld, in een half uur waren we rond.. Het was leuk om de memorabilia te zien die achter zijn gebleven na de opnamen van verschillende films, zoals Mad Max. Op het moment zou er ook gefilmd moeten worden voor een nieuwe Mad Max film, maar het gebied is te groen als gevolg van de overstromingen begin dit jaar. De opnamen zijn dus tot nader order uitgesteld.

Morgen zullen we ontbijten in het café om daarna naar Mundi Mundi Plains. Daar zou het zo plat zijn dat je de ronding van de aarde kunt zien aan de horizon. Ben benieuwd.

Er moet ook nog een dam met een groot waterbassin in de buurt zijn. Als er een verharde weg naar toe gaat zullen we daar misschien ook nog wel ff heen gaan. Het heet: Umberumberka Reservoir. Probeer het maar eens uit te spreken! Daarna gaan we in elk geval terug naar Broken Hill (er is maar één weg uit Silverton) en wellicht door in de richting van Petersborough.