Western Australia

5 oktober, Peterborough, Gawler

We zijn in Gawler. Gawler ligt zo'n 45 kilometer van Adelaide en het was de bedoeling dat we uiterlijk zondag hier zouden aankomen. Gawler ligt tussen twee wijngebieden in. Boven Gawler heb je Clare Valley, bekend om zijn Riesling en schuin onder Gawler heb je de Barossa. Daar zullen we morgen door rijden.

Maar eerst terug naar vandaag. In Petersborough was het vochtig. Echt regenen deed het vandaag niet meer, het was meer motregen en vrij mistig. We zijn vandaag door Clare Valley gereden en hebben een stop gemaakt in de stad Clare. Daar was het net droog, dus we zijn door de winkelstraat gewandeld. Allemaal kleine winkeltjes met elk zijn eigen specialiteit. Geert heeft nog een boek over (jawel) tractors gescoord. Dit maal eentje over John Deere. Hij is hem op dit moment uitgebreid aan het bestuderen.

Doordat het verder niet echt al te zonnig weer was hebben we Clare Valley voornamelijk vanuit de auto bekeken. Op moment dat je de vallei in rijdt zie je gelijk de druiven ranken staan. Het is hier heuvelachtig, dus dat ziet er goed uit. Rijdt je de vallei weer uit, dan kom je er ook gelijk géén meer tegen. Dan zijn het weer voornamelijk schapen en gewassen die het landschap tekenen. Het is een mooi gebied, dat is zelfs in de regen wel te zien.

Einde van de middag kwamen we in Gawler aan. Het is geen grote stad, maar wel een van de oudere rondom Adelaide. Zoals we eigenlijk steeds doen zijn we eerst naar het visitorscentrum gegaan. Daar hing bij binnenkomst een groot bord wat gestaan heeft bij de gate van fictieve boerderij Drovers Run (Mc. Leod's Daughters). Onder aan het bord zijn allemaal hoefijzers gespijkerd die door de acteurs van een handtekening zijn voorzien. Alleen dan weer jammer dat die allemaal op zijn kop staan. De hoefijzers moesten eigenlijk andersom, maar dat zou dan weer ongeluk brengen? Het zal wel...

Ondanks dat we vanmiddag vlees hadden gekocht voor een kipprutje, zijn we in het lokale hotel gaan eten. Elk hotel heeft hier een pub, en het was er druk. De eetzaal zat erg vol (en dat op een woensdag avond). Later begrepen we waarom: het was 'Trivia-Night'. De prijzen waren niet hoog, je kon maaltijdbonnen van AUD 20 winnen, maar het dorp was er wel om uitgelopen zo te zien. Het eten was goed! Dit hotel staat bekend om zijn steengrilgerechten. Je krijgt dan je vlees rauw aangeleverd met een kleine steen van 400 graden warm, en grillen maar!

Voor morgen staat er voor Geert wederom een landbouwmuseum op het programma , dit maal in Roseworthy, en daarna zullen we kort Freeling aandoen. Dat ligt er praktisch naast. Voor de kenners: in Freeling staat het Gungellan Hotel en Truckstop. Twee locaties die veel voorkomen in de tv-serie Mc. Leod's Daughters. Die hele serie is in het gebied hier opgenomen, maar men melkt dat hier hier niet uit. Dat snap ik eigenlijk niet zo. Minyip deed dat ook al niet, maar Silverton doet het bijvoorbeeld weer wel, en dankt haar bestaan grotendeels aan alle Mad Max-zooi die ze daar bewaard hebben. Voordat we Gawler echter verlaten gaan we nog even terug naar de winkelstraat. We zagen daar (bij toeval) dat er kleding van de serie bij de lokale stomerij hangt uitgestald, en ik ben nieuwsgierig hoe dat zo gekomen is.

Morgen meer!

Saskia

Hey hallo daar, prachtige foto's maar waar zijn de shopping malls haha.