Western Australia

9 oktober, Port Elliot, West Beach

Het besef dat we morgen onze laatste dag met de camper hebben is er hoor. Maar we gaan het nog ff negeren. Morgenavond pas moeten de koffers weer ingepakt, en de camper van binnen schoongemaakt zodat we hem dinsdag kunnen inleveren. We hebben dan nog twee hotelovernachtingen in Adelaide, en hoewel dinsdag een verloren dag gaat zijn, hebben we woensdag ook nog. Donderdag vliegen we om ongeveer 12 uur naar Melbourne, en van daaruit naar Hong Kong en Amsterdam.

Vandaag zijn we vanuit Port Elliot naar West Beach gereden. We zijn via de toeristische route gegaan en hebben dus zo ongeveer het hele schiereiland van Fleurieu Peninsula meegepakt. We gingen van heuvelachtige schapenweiden naar dichte bossen en de ruige maar ó zo mooie kust.

Onderweg zijn we gestopt bij een wijngaard. We hebben er al vele gezien, maar hadden er nog niet eentje beter bekeken. Ik wilde dan natuurlijk als het ff kon naar een wijnhuis waarvan ik de naam kende. Als niet-wijndrinker een gemakkelijke opgave (not!). Ik koop wijn alleen voor visite, en kies dan op basis van de mooie fles of het etiket, ha ha.

Maar goed, het is dus wel gelukt! We kwamen terecht bij Rosemount Estate. Diens wijnen blijken in 55 landen te worden verkocht, en dus ook bij de Nederlandse Albert Heijn. Een mooie fles die aan de onderkant vierkant begint en rond eindigt met een ruitvormig etiket. Stom toevallig vlak voor de vakantie nog gekocht (geloof zelfs dat het een aanbieding was).

Rosemount Estate staat in McLaren Vale. Het is een wijnhuis uit 1850, en men is daar trots op. Op het plekje waar het allemaal begon kun je langs. Je kunt een kijkje nemen in een oude kelder, volgens de advertentie die we vooraf lazen, en wijn proeven. Duidelijk is dat de wijn ergens anders gemaakt wordt. Het is immers een miljoenenbedrijf. En ook de wijnranken staan op veel meer plekken als deze. Toch was het leuk om te zien, ondanks het toeristische tintje!

Na dit bezoek zijn we (wederom toeristisch) naar Glenelg gereden, en uitgekomen op de camping van West Beach, het eerste dorpje na Glenelg.

Morgen zullen we langs een heus Bataviastad achtig outletcentrum gaan. Vandaag lukte dat niet meer omdat alles om 5 uur sluit (het is zondag, maar alles sluit hier elke dag om 5 uur).

Typisch toch? De ene dag schrijf je dat winkelcentra hier gewoon niet zijn, en de dag erna zie je dus (oke, bij toeval) een outletwinkelcentrum! Eerder vandaag waren we ookal in een winkelcentrum, maar daar hadden we snel genoeg van. Wat een lawaai maakten ze daar.

Ik denk dat we maar een pakketje moeten gaan maken om naar huis te sturen. Onze koffers kunnen het vast niet aan. Wel qua volume, maar vast niet qua kilo's. En voor degene die tussen de regels door wenst te lezen: DAT KOMT NIET ALLEEN DOOR MIJ! GEERT KOOPT GRAAG BOEKEN!

See ya!