12 oktober, Adelaide

De laatste dag, het is echt zover! We moesten al redelijk op tijd op want het ontbijt wordt maar tot 9 uur geserveerd, en we blijven Nederlanders :)

Gevolg is dan wel dat je redelijk op tijd weer op straat loopt. Het centrum is hier redelijk overzichtelijk omdat alle straten haaks op elkaar staan, dus verkeerd lopen is er eigenlijk niet bij. Maar goed, ongemerkt loop je best wel veel, en iedereen die mij een beetje kent weet dat ik niet van het wandelen ben.

We zijn vanochtend eerst naar de markt gegaan, nog met de bus. We hadden gister een souvenir gezien die we toch maar hebben gekocht. Daarna met de bus door naar Hindley Street. Daar was een tweedehands boekenwinkel die de moeite waard zou zijn, en een winkel waar je je eigen tour op een t-shirt kon laten drukken. Wel, de boekenwinkel was dus níet de moeite waard en onze tour op een t-shirt staat als een vlag op een modderschuit. We mogen dan wel bijna 4000 kilometer hebben gereden, maar op dit continent zie je het echt niet terug! Laat dus maar...

Daarna gewandeld naar Ayers House, ten opzichte van waar we zaten aan de andere kant van de binnenstad. Henry Ayers was 5 keer premier van South Australia (voor de samenvoeging tot één staat) en wordt gezien als een belangrijk man. Hij woonde in Adelaide, en zijn huis is dus een museum. Men is er bijzonder trots op dat het huis ingericht is met spullen uit die tijd. Van het originele interieur is niets over gebleven, vandaar. Je merkt echter heel snel dat wij in Europa veel gewend zijn, en het huis was voor ons dus niet zo bijzonder. Er zijn in Europa, en zelfs in Nederland, vele plaatsen op te noemen waar je een dergelijk interieur zult vinden. Onze gids kon er echter wel 5 kwartier over kletsen... Ze moet eigenlijk eens bij Paleis 't Loo op visite, dan valt ze, denk ik, stijl achter over, ha ha.

Daarna tijd voor een snelle lunch, lekker in de zon op het terras en weer door (wederom met de benenwagen) door naar Tandanya. Het Aboriginal centrum van Adelaide. Hier is kunst te zien en te koop, plus allerhande zaken zoals boomerangs en digeridoo's.

Het is inmiddels na 4 uur, en een nieuwe wandeling naar de botanische tuin zie ik niet meer zitten. Zitten op zich wel, dus we hebben een rondje door de stad gereden met de gratis bus, om ons vervolgens vlak bij het hotel te laten afzetten.

Daar stond ons nog een klusje te wachten: de koffers moesten verder ingepakt, en alle losse tassen moesten er nu ook in! Ben zo nieuwsgierig of we niet veel te veel kilo's hebben in de Eastpaks. Morgenochtend zullen we het weten....