Western Australia

11 september: Sydney

We hebben heerlijk geslapen. We hebben een kamer aan de straatkant met een enorm bed, en wat nog belangrijker is: een enorm dekbed! Doordat de kamer aan de straatkant is komen de geluiden van de stad goed binnen. Een vertrouwd geluid, dus heerlijk om nog ff bij door te soezen.

Aan de overkant van het hotel is een Duitse bakker met een 2-tafel terras. Prima voor het ontbijt. Vanavond vliegen we door naar Cairns en we regelen alvast vanuit het hotel een shuttlebus. De koffers mogen in het hotel blijven staan.

We hebben de hele dag in Sydney! JEEJ!

Eerst maar eens met de bus de stad in. In ongeveer een kwartiertje staan we op Circular Quay, de aanlegplaats voor de veerponten die naar alle uithoeken van de haven varen. Wij willen naar Manly. De overtocht duurt ruim een half uur en onderweg is het prachtig. Op sommige stukken vergeet je dat je toch echt midden in Sydney bent. Dat komt doordat zich aan de rivieroevers verschillende Nationale Parken gevestigd zijn, beschermde natuurgebieden. Manly zelf is niet bijzonder. Een strand waar niet gezwommen mag worden door gevaarlijk sterke stroming en er zijn vandaag ook weinig surfers door gebrek aan golven. We lopen een rondje en een uurtje later gaan we weer terug naar Sydney Harbour.

In de aankomsthal zit een ijsbar. En natuurlijk is het hoog tijd voor Geert om die eens goed te testen. Test slaagt grandioos, het ijs is heerlijk. Hierna zijn we doorgelopen naar The Rocks. Het oudste deel van Sydney, en dit wijkje bevindt zich bijna letterlijk onder de Harbour Bridge. De brug torent hoog boven de haven uit, en er is een klein museum gevestigd in een van de brugpeilers. Daar wandelen we heen, of beter: klimmen we heen. Allemachtig, wat een trappen! De trappen zijn geliefd bij hardlopend Sydney, en binnenkort is de Sydney Marathon, en daar wordt flink voor getraind. Men schiet de trappen op of het niets is. Ik heb het het al warm, en krijg het bijna benauwd van zoveel sportiviteit... Op de brug voel je je niet echt welkom. Het wandelpad is omgeven door een ijzeren hek. Ik snap best het niet de bedoeling is om van de brug af te springen, en begrijp ook dat daar maatregelen voor genomen worden, maar jemig: het kan vriendelijker. We besluiten het museumpje te laten voor wat het is. Het is vrij prijzig en ziet er ook al niet uitnodigend uit.

Eenmaal weer beneden lopen we langs Circular Quay naar het Opera House. De bouwput van vorig jaar is enorm uitgebreid. Men is bezig om een nieuw laad- en losdock te maken zodat er minder verkeer door het toeristische gebied hoeft te rijden. Nou, daar is men nog wel even zoet mee. Aan de andere kant van het Opera House ligt de Koninklijke Botanische Tuin. We gaan lekker in het gras zitten, en kijken over het water uit naar allerlei bootjes, en veren. Het is nu half 4 en om 5 uur worden we terug in het hotel verwacht voor de shuttle naar de luchthaven. We besluiten terug naar het hotel te wandelen. Of wel: ik stel het voorzichtig voor en Geert springt gelijk op, bang dat ik me bedenk. Wandelen is helemaal geen hobby van me. We moeten dwars door het park, en komen uit bij een voetgangersbrug die ons over de tunnel ingang zet. Dat scheelt weer een hoop traptreetjes op en af.

We zijn even na half 5 in Darlinghurstroad. Precies: De straat met de fijne MacDonalds die 24 uur per dag open is, en lekker koud drinken heeft en gratis internet. Mooi! Hoogste tijd om hier bij te komen van de wandeltocht, met een koud drankje. De shuttle is op tijd, en eenmaal op de luchthaven gaat alles vlotjes. Er is hier een aparte luchthaven voor binnenlandse vluchten, dus geen gedoe met paspoortcontrole etc. We eten nog een broodje en dan is het al tijd om in te checken voor de vlucht naar Cairns. Ook dat gaat vlug, want het vliegtuig is lang niet vol. Eenmaal in Cairns snel een taxi genomen naar het hotel, want het instortmoment is weer heel dichtbij. Morgen de camper halen!!

Rina Talhout .

Hoi luitjes wat leuk om jullie reis weer te volgen , en natuurlijk ook de mooie fotos .
Ik ben wel een beetje jaloers op jullie .
Ik kom met die boot Nederland niet meer uit .
Geniet er van en hou ons op de hoogte .
liefs Rina .