Western Australia

15 september-Cape Tribulation - Herberton

We stonden vroeg op vanochtend. Niet bewust, maar we werden gewoon vroeg wakker. Voor vertrek zijn we nog even naar het strand gegaan. Het strand grenst aan de camping en is slechts zo'n 100 meter lopen. Ook weer prachtig. Het regenwoud eindigt waar het strand begint. Het was vloed dus er was weinig strand. De voorste rij bomen stond grotendeels in het water. Palmbomen (met kokosnoten) en bananenbomen er bij, je waant je op een onbewoond eiland.

Het is zo ongeveer anderhalf uur rijden terug naar de veerpont, en dan ben je eigenlijk nog nergens, dus we zijn onderweg gestopt voor koffie en later nog een keer omdat we langs een thee-plantage kwamen waar uitleg gegeven werd over het proces van blad tot thee. Erg interessant.

Aan de andere kant van de rivier ligt Mossman, daar waren we gisteren ook, bij de Gorge. Vandaag was er een kleine markt waar lokale telers groenten etc probeerden te verkopen. Er was weinig klandizie, maar prima geschikt om even de benen te strekken.

We rijden landinwaarts en verlaten het tropische regenwoud. De bebossing wordt minder dicht, en het landschap wordt leger. We zien voornamelijk bossen (met veel termietenheuvels) en bananen en thee-plantages en stoppen in Tolga bij een Heritage museum op het gebied van landbouw. Het is een uit de hand gelopen hobby van de boer in ruste. De boer neemt het echter niet zo nauw met de werkelijkheid en heeft een deel van zijn collectie naar eigen inzicht opgeleukt met zelfgemaakte kunst van oud ijzer. Daardoor is een bonte verzameling van van alles ontstaan.

We zijn nu vlakbij Herberton en het is nog vroeg, dus we rijden door. Het openluchtmuseum is de moeite waard. Het is gesticht door een locale boer ergens in de jaren '70 en toen die het op een gegeven moment niet meer kon bolwerken qua onderhoud is het museum gesloten. Tot 4 jaar geleden was het dus dicht. Toen werd het 4 jaar geleden verkocht aan een miljardair uit Melbourne die het museum als een nieuwe hobby zag. Het was toen al 6 jaar dicht, en het is nu weer helemaal opgeknapt. Alle huisjes komen uit de omgeving en kennen hun eigen verhaal. Binnen vind je allerhande collecties. Van wapentuig tot kleding, flessen gereedschap en andere zooi. Elk huisje heeft een eigen thema.

Vlakbij is een camping. Daar zullen we overnachten, het is rond half 5 mooi geweest voor vandaag. De camping is bijna leeg, er staan nog 3 andere campers, waarvan we er twee verdenken er permanent te wonen. Het krioelt er echter wel van de rainbow lorikeets (een soort parkiet) en witte kakatoe's. Daarnaast lopen er een soort kleine kalkoenen. Deze zouden de slangen op een afstand houden. Ze ruiken de slang al van afstand, en zetten het dan zo op een schreeuwen dat ze de slang er mee verjagen. Dit volgens de campingeigenaar, dus als het niet klopt lieg ik met permissie. Vind het namelijk een beetje vaag verhaal.

Het koelt voor het eerst af 's avonds, we zitten hier ook veel hoger dan op de vorige campings, dus dat zal er mee te maken hebben. Ik zit nu onder een afdak waar een kampvuur gemaakt kan worden. Dat zou ook gebeuren vanavond. Maar ik zit alleen, en het is inmiddels goed donker merk ik ineens. En er is geen verlichting op de camping zo te zien. Moet dus op de tast terug... Ook fijn... Geert was nog een beetje zielig, maar zijn rug voelt alweer veel beter dan gisteren. Mooi! Dat betekent dat ik hem fijn nog een tijdje kan plagen. Mannen van 44 klimmen nu een keer niet in bomen, en dat is niet zonder reden, toch?

Saskia

hahahaha arme Geert! Wel stoer hoor.....