Western Australia

18 september: Townsville-Bowen

In Townsville is weinig wat ons interesseert, dus dat we hier niet blijven staat vast. De keuze vandaag is of we gaan in de richting van Longreach, maar het binnenland of dat we aan de kust blijven. Richting Longreach ga je de outback in, en blijf je aan de kust? Nou ja, dan doe je dat dus niet.

Er is op zich veel moois te zien op de route naar Longbeach, maar het is ook minimaal 800 kilometer om, en ons kennende passen we onderweg de route toch wel weer aan omdat we iets leuks tegenkomen. Daarnaast is de weg naar Sydney nog lang, dus we besluiten het toch maar niet te doen. Jammer, maar je moet een reden houden ergens nog een keer terug te komen, toch?

In plaats daarvan blijven we dus op de kustweg. Bruce Highway heet hij, en anders dan de naam doet vermoeden is het toch een alleen maar een tweebaansweg. En nog eentje met een hoop wegwerkzaamheden ook. We stoppen na ruim een uur in Ayr bij de MacDonalds. Tijd voor een sanitaire stop en hoog tijd om wat te drinken. Kunnen we gelijk ook het blogje van gisteren online gooien.

Bij het wegrijden uit Ayr gaat het even mis. Een flinke sterin de voorruit... Ai, dat dekt onze verzekering niet. Ik vraag me af of het te repareren is, want ik zie scheurtjes en meestal scheurt de ruit dan alsnog als geprobeerd wordt het sterretje (onder druk) te vullen met hars. Ten minste, dat vertelt Aon aan haar klanten :(.

Voor de lunch stoppen we op een restarea. Ze zijn zo handig! Er is altijd een schoon toilet, en er zijn ook altijd picknicktafels. Op deze rustplaats mag ook een nachtje gekampeerd worden. Wij moeten er niet aan denken, maar er zijn zat mensen die het toch doen.

Eind van de middag zijn we in Bowen, precies: Bowen. Zou jonge heer Van der Steen naar deze plaats vernoemd zijn? Vast niet, maar ik zal het eens vragen. Bowen stelt op zich niet zoveel voor (niet de jongen, het stadje). Het is een plaatsje zoals zo velen, maar het is mooi geweest voor vandaag. We hebben een kampeerplaatsje gevonden op een camping aan zee. Hoe leuk is dat? Het waait hier aardig (maar het is nog altijd 27+ graden), en de zee laat zich heerlijk horen. Dat wordt vast lekker slapen straks.

Morgen rijden we maar een klein stukje, naar Airlie Beach. Dat is ongeveer 70 kilometer verderop als ik me niet vergis. Nadat we hier in Bowen even langs de Attack-a-Crack gaan (de lokale Carglass) om te horen hoe groot de kans is dat deze fijne ster gaat leiden tot een hele nieuwe ruit op onze kosten. Maar dat zullen we dan pas aan het eind van de vakantie laten doen natuurlijk. Stel je voor dat je nog een keer een pit rijdt...

Eenmaal in Airlie Beach zullen we een dagcruise boeken naar de Whitsunday eilanden voor overmorgen. Maar eens zien welke van de 74 eilanden aan te doen zijn. Ze zijn deels onbewoond en deels particulier bezit trouwens. In elk geval gaan we vast wel naar Whitsunday zelf, want daar is het bekende en spierwitte Whitehaven Beach, en elke cruise doet dit eiland wel aan. Het aanbod van cruises is echter enorm. Wil je met een catamaran, of liever met een gewone boot? Of juist met grote Zodiac? En wil je dan naar het Great Barrier Reef gaan kijken (snorkelend of vanaf een ponton), of wil je walvissen spotten? Het kan allemaal. Keuzes, keuzes, keuzes en dilemma's. Best zwaar hoor, zo'n vakantie.

Ik zal in elk geval de anti-reisziekte pillen maar te voorschijn halen. De laatste keer op het Alkmaardermeer was ik zo zeeziek...

Sinus

Geniet maar lekker ook van het weer wand hier hebben we regen doei S en M

sinus

Ja neem wel een tabletje in anders word je weer misselijk en dat is zonde van de dag. heb veel plezier gr S en M