Western Australia

20 september: Whitsunday Island

Wauw! Wat was het vandaag een leuke dag!

We werden al rond 8 uur opgehaald voor de tour van Whitehaven Xpress (WX).

De crewleden stonden al op de steiger klaar om de gasten te verwelkomen. Er waren 42 gasten die dag, en de boot was daarmee zo goed als vol. Je kon echter op zoveel plekken zitten, dat het niet vol leek.

Eenmaal vertrokken werd koers gezet naar Moureen Bay. Na een korte uitleg kon je gaan snorkelen. Leuk om te zien dat snorkelen, maar wat ons betreft niet leuk om te doen. WX heeft echter ook een zodiac-achtig bootje met een glazen bodem. Daardoor had je prima zicht op het koraal van het Great Barrier Reef. Prachtig! Allerlei kleuren en vormen. Zo mooi...

Er zwom ook een kleine (ongevaarlijke) haai rond. Die hebben we niet van heel dichtbij gezien, want ze zijn wat schuw. Maar je zag hem goed genoeg. Er zijn ook zeeschildpadden en dolfijnen gespot. Maar helaas niet door ons, wij zaten dan net even aan de andere kant van het schip of zo.

Nadat alle snorkelaars ook weer aan boord waren, zette het schip koers naar Whitsunday Island. Van een afstand zag je het strand al goed.

We leggen aan bij Whitehaven Beach. Je waant je werkelijk op een bounty eiland. Witter dan witte strand en een azuurblauwe zee. Met het kleinere bootje werden we aan land gezet om te zonnen, zwemmen en... een Aussie BBQ. Whitsunday Island is een nationaal park, en er zijn dus wat voorzieningen. Zo is er ook een picknickplaats gemaakt net achter het strand. De crew had alles bij zich voor een heerlijke barbecue onder de schaduw van de bomen. We kregen gezelschap van een behoorlijk formaat varaan. En hoog in de bomen kwetterden de kakatoe's. Heb je het beeld voor je?

Vervolgens lekker afkoelen in de zee. Wat wil een mens nog meer? Het mag hier dan vroeg voorjaar zijn, maar het water is heerlijk op temperatuur.

Daarna weer een stukje varen. Naar Hill Inlet Lookout vanaf Torgue Bay, iets verderop op hetzelfde eiland. Vanaf het uitkijkpunt heb je weer een prachtig gezicht op de eilanden.

Kortom: het was een dag met een gouden randje...

cheryl

Hallo Cynt en Geert,

Ben weer lekker aan t genieten van jullie verhalen en mooie foto's. Echt prachtig.

Veel plezier nog en groetjes van cheryl