Western Australia

21 september: Airlie Beach-Saint Lawrence

We zijn vanochtend al redelijk op tijd van de camping in Airlie Beach vertrokken. Je moet dan dwars door het stadje, via de hoofdstraat. Precies: daar waar alle winkeltjes zijn gevestigd.

Er is een leuke houten promenade langs het strand aangelegd die bijna volledig overkapt is. En daar troffen we nu ook het bord waarop uitgelegd werd waarom er bijna nergens gezwommen werd. Er zijn dus het hele jaar door vervelende kwallen, maar in het bijzonder in de zomer. Weer wat geleerd.

Doel van vandaag was kilometers maken, en zo dicht mogelijk bij Rockhampton komen. We wilden wel in Sarina (net voorbij Mackay) naar een suikerfabriek, en daar zijn we ook geweest, maar we waren te laat. Om twee uur ging de laatste tour, en wij waren er al om half vier, dus we waren gelukkig ook niet een beetje te laat.

Daarna maar weer op pad, maar niet nadat we de dames van het lokale informatiecentrum gevraagd hebben of zij een overzichtje hadden van alle kampeerplaatsen tussen Sarina en Rockhampton. Buiten stond een grote bak met kokosnoten, rijpe wel te verstaan, die uit zichzelf uit de palm gevallen waren. Mee te nemen door de liefhebber. En ja hoor, er ging er eentje mee.

We kregen een foldertje mee met daarop alle gratis overnachtingsplekken. Er stond precies bij op hoeveel kilometer afstand van Sarina ze gelegen waren, dus het advies was om de kilometerteller eerst op nul te zetten voordat we van het infocentrum vertrokken. Rond half 7is het hier echt donker, dus zo'n foldertje is heel handig om te bepalen hoe ver je nog wilt rijden. In het donker rijden we niet, want we willen geen botsingen met skippy's. Een steen op de ruit is al erg genoeg.

We zijn gestopt bij Saint Lawrence. Daar mag je tot 7 dagen gratis op het lokale evenemententerrein staan. Je hebt er verder weinig, maar de wc's zijn schoon en de douches kosten maar een dollar voor 3 minuten.

Ooit was hier een grote vleesindustrie, met eigen abattoir en een haven. Maar dat is allemaal geweest. Er wonen op het moment ongeveer 200 mensen in het dorp.

We zijn in het donker, en dan is het hier echt donker zo zonder straatlantaarns, naar de hoofdstraat van het dorp gewandeld. Gelukkig hebben we een hoofdlampje.

De wandeling neemt ongeveer een kwartier. Je vindt hier een hotel/cafe een bibliotheek en een general store/benzinestation. Kortom: voor zo'n klein dorp erg ruim bedeeld.

We hebben gegeten aan de bar in het hotel. Het was BBQ-avond, en het was er gezellig. De bar ziet er niet uit, maar je hebt zo het meeste kans op ontmoetingen met de locals.

Na het eten zijn we weer rustig terug gewandeld. We kwamen onderweg een kikker of pad op de weg tegen, en de trein reed toevallig genoeg ook net langs. Die zie je al van verre aankomen en dat is maar goed ook, want er gaat alleen een rode lamp knipperen ter waarschuwing. Er zijn geen bellen of slagbomen.

Nu maar het bed opmaken en bij gebrek aan stroom gaan we ook maar op tijd slapen. Het is nu bijna 9 uur, en vrijwel alle caravans en campers zijn al donker, dus we zijn niet de enigen....