Western Australia

22 september: Saint Lawrence-Cania Gorge Tourist Retreat

Het voordeel van vroeg gaan slapen, is dat je ook weer vroeg wakker bent. Ik ging al om kwart voor 7 douchen en Geert heeft in die tijd een start gemaakt met het opruimen van de bedden. Nu is een douche van 3 minuten warm water zo voorbij, dus nadat ook Geert gedoucht was hebben we samen de rest opgeruimd en op het gemakkie ontbeten.

We gaan vandaag in elk geval richting Rockhampton. Dat is ongeveer 180 kilometer verder naar het zuiden. In Rockhampton is op zich niet veel te beleven voor ons. Het is een middelgrote stad die door de inwoners liefkozend Rocky wordt genoemd. We willen graag een foto maken van The Big Bull (na bij Bowen The Big Mango op de gevoelige plaat te hebben gezet) en even een kijkje nemen bij het moment wat staat op het punt van de steenbokskeerkring. Dit punt markeert het begin van de tropen, net zoiets als in Nederland het drielandenpunt stellen we ons zo ongeveer voor. In werkelijkheid is het enorme zonnewijzer, maar we hebben het vanaf de weg niet zien staan en waren er eerst dus straal voorbij gereden.

Er is ook weer een informatiecentrum, en we hebben de mensen daar voorgelegd welke route meer afwisseling zou geven. De route langs de kust over de Bruce Highway naar Town of 1770 en Agnes Water, of de weg via Highway nummer 3: The Country Way.

Men geeft het advies voor het laatste. Langs de kust vind je meer van dat wat je al gezien hebt, terwijl de andere route over Mount Morgan. Een prachtige weg de bergen in, maar wel met grote hoogteverschillen en kronkels. In dit gebied was ooit de grootste goudmijn van de wereld. Maar dat is verleden tijd.

Na Dululu rijden we zuidwaarts naar Biloela en uiteindelijk Cania Gorge. Cania Gorge ligt 24 kilometer van Monto, en 12 kilometer van de hoofdweg. De mobiele telefoon doet het ook hier weer niet. Dat is dus fijn rustig.

We overnachten we op een camping aan de rand van het nationale park. De camping is van Nederlandse mensen, die op het moment ook in Nederland zijn. Jammer, ik had wel willen vragen hoe ze erbij gekomen zijn om op zo'n enorm geisoleerde plek een camping te gaan runnen. De plek is fantastisch hoor, dat bedoel ik niet. Maar hoe tref je zo'n plek? Wordt je daarvoor gevraagd? Of stond het gewoon te koop zoals Paronella Park? We gaan er vast niet achter komen...

Oh ja: doordat we vanochtend zo idioot vroeg zijn gaan rijden hebben we vandaag ruim 420 kilometer afgelegd. En geloof me, daar gaan we geen gewoonte van maken de komende tijd.

Het kamperen zonder stroom betekent dat de batterij van zowel het fototoestel als de videocamera vlot leeg waren, want niet opgeladen. Weinig beeld dus van vandaag overdag.

Morgen rijden we terug naar de kust, waarschijnlijk naar Bundaberg.

Bundaberg is bekend van schildpadden en de plaatselijke rumfabriek die ook Bundaberg heet. Dat wordt proeven!!