Western Australia

24 september: Bundaberg-Hervey Bay

Vandaag stond de Rumfabriek van Bundaberg op het program.

Je kunt er met een tour de fabriek in, en dat leek ons wel wat.

We hadden natuurlijk beter moeten weten...Een deel van de fabriek was ontmanteld omdat er nieuwe apparatuur en vaten geplaatst werden. En daarnaast ligt op maandag de produktie stil,omdat het gros van het personeel op maandag verplicht op veiligheidstraining is.

De bottel en inpak-afdeling lag er verlaten bij, die was trouwens verrassend klein te noemen. Het enige wat we te zien kregen wat een enorme hoeveelheid melasse in een enorme ton (6 meter diep).

Er is ook een klein museum bij, en dat was wel leuk. Het museum vertelt wat over de historie van de fabriek (anno 1884), en over het proces van suikerriet tot rum. Na het museum wordt je heel handig naar de bar en het winkeltje geleid waar je twee drankjes mag proberen. Gezien het tijdstip (half 1) was het tweede drankje gewoon cola, maar het was warm dus dat ging er net zo goed in.

Daarna nog even snel naar het winkelcentrum en rond twee uur reden we weer zuidelijk. Dit maal naar Hervey Bay. We hebben geen haast, dus we zijn in Childers uitgebreid in het park gaan zitten, heerlijk in de schaduw in een parkje.

Hervey Bay is een strandplaatsje, maar bij het binnenrijden werden we getrakteerd op donkere wolken en gerommel. We zijn op advies van het informatiecentrum snel op zoek gegaan naar de camping, en de bui barstte goed los toen we net zo'n beetje geparkeerd stonden.

De tour voor morgen is geregeld. Je kunt hiervandaan naar Fraser Island, en je kunt walvissen kijken die zich in de baai van Fraser Island bevinden, en daar een paar dagen uitrusten voor ze verder trekken. We kiezen voor Fraser Island. Helaas ontbreekt de tijd ons om allebei de tours te gaan doen. We willen nog zoveel, en Sydney is nog zo'n 1250 kilometer weg...

We dachten vanavond dat de oplader van de laptop stuk was. Maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Toen we later op de avond de batterij van de fotocamera wilden opladen deed die het ook niet. We hadden niet gemerkt dat we gewoon geen stroom hadden. De kabel lag wel uit, maar de zekering in het stroomkastje van de kampeerplaats was niet omgehaald. Dom, dom, dom...