Western Australia

26 september: Hervey Bay-Aspley via Australia Zoo

We kwamen gisteravond natuurlijk vrij brak terug van de Fraser Island Tour. Niet zo gek na een hele dag hobbelen en bobbelen over dit prachtige eiland. Gevolg was echter wel dat we al voor 9 uur sliepen. Het voordeel daarvan is dat we vandaag al om 8 uur van de camping reden.

Op naar Beerwah. Beerwah is het thuis van Australia Zoo, de dierentuin van Steve Irwin, ook bekend als The Crocodile Hunter. Een echte must see. Natuurlijk hebben we in Nederland genoeg dierentuinen, maar deze is zo beroemd, die mag je niet overslaan.

Voordat we er waren zijn we kort gestopt bij een Ananasplantage. Het was ook The Big Pineapple. Maffe mensen hoor die Australiers, met hun voorliefde voor grote voorwerpen. We zijn er al verschillende tegengekomen. Er zijn Australiers die hun vakanties besteden aan het bezoeken van Big Things, en er is zelfs een website van.

Maar terug naar Australia Zoo. Het is Steve Irwin land. Zijn beeltenis wordt nog veel gebruikt, net als dat van zijn vrouw en kinderen die ook in het park te vinden zijn. Daarnaast is er veel aandacht voor het werk van Steve Irwin, en zijn nagedachtenis. Dat is redelijk ingetogen opgezet. De dierentuin zelf is een prachtig aangelegd park, en bij binnenkomst konden we gelijk door naar het Crocoseum voor de dagelijkse show daar. We kregen helaas wel al snel last van wat plaatsvervangende schaamte. Wat een spektakel. Harde muziek, springende presentatoren (het gezin Irwin) en rondvliegende vogels waar de toeschouwers op afvlogen om een foto te maken. Dan een korte videoshow over krokodillen onderzoek en vervolgens werd met een hoop tamtam een grote zoutwaterkrokodil naar binnen gelokt. Vervolgens werd er net als in Hartley's wat uitgelegd over het gedrag van de saltie en werd dit gedrag ook getoond door de krokodil te manipuleren. Net toen wij zo'n beetje bedacht hadden dat we hier niet voor kwamen, was de show over.

Men gaat hier toch wat anders met dieren om dan wij gewend zijn. Koala's mogen geaaid worden, Enchidna's en Kangaroes en Wallaby's ook. Die laatste twee soorten lopen rond in een soort van kinderboerderij.

Er rijdt ook een treintje over het terrein voor de gasten. Daar moesten we ook even in. Vind ik altijd zo leuk... Zien we een paar oppassers die met een (volgens mij) cheeta aan een riem lopen... Wel van het publiek gescheiden door een hek, maar toch...

Al met al was het een leuke ervaring omdat je allerhande inheemse dieren op je gemak kunt bekijken. Veelal hebben we ze in het wild al gespot, maar dat gaat vaak snel of van afstand.

We hebben dus weer veel foto's gemaakt. Van kasuarissen, dingo's, koala's etc.

Eind van de middag zijn we doorgereden tot net voor Brisbane, in het plaatsje Aspley. Daar zitten we nu op de camping, en Geert heeft gekookt (!). We eten rijst met een rundvleesprutje, en het ruikt goed. Straks maar eens kijken wat we morgen kunnen uithalen. Brisbane is vlakbij, maar is geen bijzondere stad. Dus...